Kursoversikt
Nettkurset består av 3 bolker, og du må ta alle bolkene for å få studiepoeng i dette kurset.
Bolk 1: SE NYE MULIGHETER
Veien til å identifisere nye muligheter starter med å ha en forståelse over sine egne ressurser. Ved å ta utgangspunkt i egne ressurser, så vet du hvor du skal begynne. I søken etter virkelige problemstillinger er det essensielt å snakke direkte med brukere og kunder.
Tematikker: Hva er entreprenørskap, effectuation & causation, kunnskap og ressurser, design thinking, problemsøk, kunde og brukerintervju.
Bolk 2: ANALYSERE NYE MULIGHETER OG GJØRE NOE MED DEM
Gjennom et mulighetsstudie er du i kontakt med markedet og systematisk samler inn informasjon i en tidlig fase. Målet å skape løsninger som tilfredsstiller kunders behov og ønsker, og samtidig er kommersielt gjennomførbare
Tematikker: Mulighetsstudie, forretningsmodel, marked, kunde, finansiering, IPR, organisering, og bærekraft.
Bolk 3: KOMMUNIKASJON AV IDENTIFISERT MULIGHET
Alle studentene skal kommunisere tydelig problemstillingen og potensiell løsning. Her skal både mulighetene og utfordringene bli presentert så objektivt som mulig både skriftlig og muntlig.
Tematikker: Presentasjon, pitch, kommunikasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Emnet skal gi studentene kunnskap om:
– Hva entreprenørskap er og hvordan entreprenørskap kan skape ny verdi.
– Hvorfor entreprenørskap er viktig i møte med en usikker arbeidsfremtid.
– Hvordan bruke tilgjengelige ressurser til å løse konkrete problem.
– Hvordan oppdage, analysere og utvikle entreprenørielle muligheter i tidlig fase.
– Viktigheten av kunde og bruker kontakt i utviklingen av nye produkter og løsninger.
– Hvordan utvikle en forretningsmodell.
– Hvordan kommunisere en forretningsidé både muntlig og skriftlig.
– Hvordan gi konstruktiv og konkret tilbakemeldinger til andres forretningsideer.
Ferdigheter
Emnet skal gi studentene ferdigheter i å:
– Vurdere og analysere markedspotensiale til et produkt/en tjeneste.
– Vurdere og analysere bedrifters forretningsmodeller.
– Vurdere og analysere forretningsideene sine markedsmessige, organisatoriske, og økonomiske forhold.
– Skisserer veien fra problem – idé – løsning.
– Kommunisere en forretningsidé både skriftlig og muntlig.
Generell kompetanse
– Solid kunnskap knyttet til digital og analog kommunikasjon av forretningsidéer.
– Avansert innsikt i å håndtere usikkerhet og endring.
– Inngående kompetanse om kreative prosesser, og kritisk sans.
Undervisningsformer
Forventet arbeidsmengde
– Introduksjonsvideoer: ca. 2 timer
– Digital forelesning: ca. 20 timer
– Arbeidskrav: ca. 70 timer
– Selvstudie: ca. 30 timer
Opptakskrav:
Generell studiekompetanse/realkompetanse.
I merknadsfeltet i søknaden må du oppgi hvilken yrkesgruppe/bransje du tilhører og om du er permittert, arbeidsledig eller om du er i jobb. Du må oppgi navn på (siste) arbeidsgiver i adressefeltet for arbeidsadresse.
MERK
Ved mange søkere vil følgende prioritering ligge til grunn for opptak:
- Like mange deltagere fra de prioriterte yrkesgruppene: 1) Ingeniør, 2) IKT, 3) Industriarbeidere og 4) Helse.
- Førstemann til mølla prinsippet.